18-01-2011

Slechte start

De Tour d'Afrique kende geen goede start. Binnen 400m na de start bij de pyramides was t raak. De eerste lekke band van dit jaars editie op naam van Bramati. En aangezien we in convoy onder bewaking Cairo moesten verlaten, werd gezegd dat hij in de vrachtwagen moest plaatsnemen. No way! Hij ging echt niet zijn doel op de 1e dag opgeven. EFI niet nu al fucked. Dus hij ging gewoon aan de slag met n bandwissel. Bliksemwissel. Achteraf hoorde hij dat het hele leger om hem heenstond, 4 televisiestations, waaronder Al Jazeera, maar hij had r niks van meegekregen. Snel konden we weer verder. Toen de rit werd vrijgegeven zijn we met z'n tweeën keihard gaan rijden. Ook al was t vandaag nog geen wedstrijddag. Met sommige stukken boven de 50 vlogen we door de woestijn liggend op onze nieuwe ligstuurtjes. Ai, nieuw. Achteraf bleek het enthousiasme niet goed uit te pakken. Een oude blessure, waar zo hard aan gewerkt was, speelde op. Enorm balen, want dit zag er serieus slecht uit. Herstel had in de zomer 2 maanden gekost. Na aankomst allerlei verzorging en aanpassingen en de volgende dag stukken beter! Wat n opluchting. Ook Arets kreeg later last van dezelfde blessure, waarschijnlijk agv de veranderde houding door het stuur. Dat ging later allemaal beter. Maar de bad luck was nog niet op.. De eerste racedag lopen we naar de start. En juist op dat moment opnieuw n lekke band voor Klaassen! De race startte zonder 'The Brams'. Bandwissel en rijden. Enig idee van het gat dichtrijden werd snel weggevaagd toen plots ook nog de derailleurkabel lossprong! Gek dat de kabel 1e dag 140 km werkt en nu na 500m loskomt... en achteraf bleek dat de band leeg, maar niet lek was.. Enfin, met z'n 2-en tegen de harde wind én ook nog 'ns een lekke band voor Arets (ongelooflijk!).. we zouden de eerste dag al met flink wat achterstand binnenkomen. Maar de koek was nog niet op. Bam! Klaassen got hit by a truck. Een enorme vrachtwagen reed m van achter aan en kwam tot stilstand met t achterwiel onder de bumper. Hij sprong naar voren en werd niet geraakt (thuisfront: fysiek alles o.k.), maar de fiets was opgevouwen. Alles leek voorbij. Een pickup truck bracht man en fiets naar de lunchstop. Ontzetting bij alle aanwezigen. Maar er was n lichtpuntje! Een andere Nederlandse deelnemer gunde ons dat we nog niet helemaal uitgeschakeld waren en stond zijn fiets af! Voor hem kwam t ook goed uit want de 170 km op zijn zware mtb met enorme banden was voor hem teveel. Pedalen omzetten, zadelhoogte aangepast en Klaassen fietste terug naar de plek van t ongeluk. Vanaf dat punt werd de tocht hervat en reden we opnieuw met 2 hard naar de finish. We haalden heel wat deelnemers in, maar op de winnaar verloren we 3,5 uur. Onze klassementambities weggevaagd op de 1e dag. Maar daarmee ook de twijfel weggenomen of dat wel wilden tijdens onze ontdekkingsreis, 4 maanden elke bezig zijn met tijdwinst/tijdverlies. EFI, dat was t ware doel. En dat waren we nog steeds!
Alleen.. kunnen we nog doorrijden, of houdt t voor de helft van ons team nu al op? Hopen dat de fiets gemaakt kan worden en dat er een nieuw wiel gebouwd kan worden...

11 opmerkingen:

  1. dat is pas bikkelen jongens, ik wens jullie alle geluk van de wereld toe, lieve groeten van Hannie en de heeeeeeeeeeeeele familie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een tegenslag! dat kan alleen maar beter!! Zet 'm op mannen. Misschien een gesponsorde fiets voor jullie zelf?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bram (H in dit geval)18 januari 2011 om 20:00

    Welcome to Africa. Tjongens wat een heftige start van deze tour!! Gelukkig de ledematen heel gehouden, hoop heel erg dat de fiets geklust kan worden.
    Verder; wat is nou 3,5 uur op 4 maanden door Afrika fietsen?! Komop mannen!Knallen! (peptalk modus uit).
    Steun elkaar en genietze van dit waanzinnige avontuur.
    Bram H

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ow, my God! Niet te geloven! Gelukkig nog 'goed' afgelopen. Wel tof dat iemand zijn fiets afstond, wat een teamspirit, nu al!

    Jongens, hou je taai (dat genieten komt ook nog wel), we denken aan jullie!

    Groetjes,
    Jeroen en Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjonge jonge ,Op de dag van vertrek nog bij Mantel, vliegtuigen gemist, de 1e dag 400 na de start lek en pien in de knie, 2e dag 400 m voor de start lek, losse kabel (heb ik nog nooit gehad in 15 jaar) en hit by a truck midden in de woestijn. Dit kan geen toeval meer zijn...maar wat dan wel..?
    Ik kan me nog herinneren dat we voor de start van de Hel van Wageningen ook "even"op Bram K moesten wachten omdat hij nog even de remblokjes moest bijstellen...weliswaar in het klein..maar ik zie hier enkele overeenkomsten. Het zal waarschijnlijk ook allemaal wel weer goed komen en gaan de Brammen ook gewoon nog winnen. Let maar op! Veel Succes amigo's! Cle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Brams gaan gewoon nog winnen hoor. EFI plus 1000 voor het omrijden naar de toeristische attracties. Telt dat dan helemaal niet?? Nare verhalen boys. Vooral de truck dan want zoals Cle al zegt klinkt de andere tegenslag als "just another day with Bram". Hoe zat het met de mat van de tijdwaarneming? Waren ze die al aan het wegslepen? X Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geert, Judith & Gijs19 januari 2011 om 20:00

    Wat een verhaal mannen! Ongelofelijk. EFPiece of Sand from Noth to South. Je zal er maar aanstaan. Heel veel meer geluk de komende dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een start! Die eerste inches zijn wel gigantisch fucking. Petje af voor the spirit. Hoop dat het goed gaat met de knieën. Heel veel sterkte en betere tijden toegewenst! Noud

    BeantwoordenVerwijderen
  9. the only way is up!!!

    succes mannen!!!

    laris

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mannen, wat een pech! 50km op zand, hoe doe je dat? Een goed begin is het halve werk. Echter, nooit meer schelden op het Belgische asfalt... denk ik zo. Hebben jullie m´n boekje gebruikt? En niet vergeten veel foto´s maken, he. Daar heeft die winnaar helemaal geen tijd voor gehad, zonde. Groet, Mendel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Màààààn wat bagger zoveel pech de eerste dag!
    Maar vanaf nu gaat het natuurlijk beter :)
    En je hebt meteen de kern te pakken van waar je voor rijdt; dus dat is dan wee rhet voordeel.

    En de tocht is nog jong; jullie hebben je pecht gehad; ongetwijfeld volgt die van de rest nog. Wie zegt dat de Brams niet kunnen winnen?!
    Heel veel succes en vooral veel genieten!

    BeantwoordenVerwijderen